Mensa SIGHT Nederland

EnglishDeutschNederlands

Richtlijnen voor de Mensa host

  • Je bent nooit verplicht om een gast op te nemen, ongeacht de omstandigheden en onafhankelijk of hij of zij lid van Mensa is of niet is. Je bent vooral niet verplicht om iemand op te nemen die zich niet bij je heeft aangemeld. Ook hoef je niet meer of andere personen te accepteren dan afgesproken.
  • Het is jouw huis, dus jj maakt de regels. Je moet geen gasten opnemen, die zich niet aan jouw regels willen houden. Gasten mogen je nooit iets voorschrijven. Wees vriendelijk, maar vastberaden als je met het gedrag van een gast niet eens bent. Het verdient aanbeveling een lijstje bij te houden van betaalbare alternatieve onderkomenis in de buurt om deze aan gasten te kunnen overhandigen, die volgens je regels niet bij jou kunnen verblijven.
  • De bezoeken via SIGHT zullen ook voor jouw interessant zijn en prettig verlopen. Maak je vereisten op een zakelijke manier aan je gasten duidelijk. Een beleid zonder verrassingen werkt het best. Je kunt het bijvoorbeeld al vooraf aan je gasten vertellen als je roken niet toestaat in huis. Als je de huisregels vóór het bezoek uitlegt, kan de gast ze goedkeuren of naar alternatief onderdak zoeken, zonder ongemak voor één van beide partijen.
  • Het is vanzelfsprekend dat je geen onwettig of voor jou onaanvaardbaar gedrag moet accepteren. In het onwaarschijnlijke geval dat je gast niet aanspreekbaar is op zijn/haar gedrag, moet je niet aarzelen om de politie in te schakelen. Alleen omdat je gast lid is van Mensa moet je nooit onwettig of onaanvaardbaar gedrag door de vingers zien.
  • Laat van tevoren aan je gast(en) weten welke hulp je hen kunt bieden. Er is geen verplichting om je normale routine te veranderen of op verzoek aan te passen tenzij je daarin instemt. Alle regelingen van SIGHT zijn totaal vrijwillig en moeten door beide partijen goedgekeurd worden. Als je een bepaalde gast niet wilt ontvangen, gaat de SIGHT-coördinator op zoek naar een andere onderkomen voor deze gast of zal hij de gast vertellen dat er geen onderdak voor hem kan worden gevonden.
  • De lengte van het verblijf van de gast zou vóór aankomst moeten worden afgesproken en door jou worden goedgekeurd.
  • Leg aan je gast(en) uit als er beperkingen zijn in de voorzieningen in je huis, bijvoorbeeld van de heetwatervoorziening. Spreek af of je het gebruik van telefoon of internet toestaat of niet. Vele mensen zijn gewend aan onbeperkt heet water en gratis lokaal telefoneren. Veronderstel ook niet dat je gasten zullen weten hoe je telefoon of andere toestellen werken. Controleer je gast(en) hierop, op zijn minst bij de ontvangst.
  • Je moet van je gast(en) nooit betaling voor onderdak vragen. Je gasten moeten wel voor andere door hen veroorzaakte uitgaven opkomen zoals voor telefoongesprekken of als je voor hen boodschappen doet. Om het even welke betaling moet vooraf worden goedgekeurd. Het is ook een goed idee om maaltijdregelingen te bespreken: Zullen je gasten sommige maaltijden bij jou eten en zo ja, verwacht je hiervoor een betaling? Het wordt geadviseerd enige uitleg over het openbaar vervoer te geven. Laat je gasten weten waar zij het dichtstbijzijnde bus-/ tram-/ treinstation kunnen vinden en met welk plaatsbewijs zij hierin mogen (denk aan de OV-chipkaart).
  • Geef je gasten informatie over de stad of de streek (als je deze hebt), je kunt bestemmingen of bezienswaardigheden aanbevelen, maar laat hen hun eigen regelingen tijdens de dag maken tenzij jij en je gast(en) graag samen op stap willen gaan. Dit laat hen vrij om hun meningen te veranderen zonder jou gestoord te hebben.
  • Geef de SIGHT-coördinator genoeg informatie over jezelf en het onderdak dat je biedt, zodat hij alleen voor geschikte gasten bij jou komt aankloppen. Als je omstandigheden veranderen, laat dit dan graag de SIGHT- coördinator zo spoedig mogelijk weten.
  • Het zou ook nuttig zijn als je de coördinator kon vertellen wanneer je voor een langere periode niet beschikbaar bent. Dit zal vruchteloze pogingen om je te bereiken voorkomen. Alle informatie zal volledig vertrouwelijk worden behandeld.
  • Deel het de SIGHT- coördinator mee als je om het even welke problemen met een gast hebt gehad, zodat zij de coördinator in het eigen land van je bezoeker kunnen informeren.

Contact

Henkhenk (NL1886), National SIGHT coordinator
Esperanza (NL3682), SIGHT coordinator
Mail SIGHT Nederland